Pagini
▼
Pagini
▼
29 septembrie 2017
CONCEPTUL DE CONSUMATOR
I.2. CONCEPTUL DE CONSUMATOR
În general, când se vorbeşte despre consumator,
se face referire la o persoană fizică ce consumă în scop particular şi
neprofesional, produse şi servicii oferite pe piaţă de producători,
distribuitori-vânzători şi furnizori. Această definiţie evidenţiază trei
caracteristici principale:
Ø Politica şi dreptul consumatorului, privite
din perspectivă largă, implică toate categoriile de bunuri şi servicii şi se
referă la toţi agenţii economici care intervin în producţia şi/sau circulaţia
bunurilor şi serviciilor, indiferent de stadiul circulaţiei acestora;
Ø Noţiunea de consumator trebuie înţeleasă în
contextul în care consumatorul este perceput nu doar ca un individ sau partener
în schimburile comerciale de mărfuri ci şi ca reprezentant al unor interese
colective, alături de ceilalţi indivizi care formează grupul consumatorilor. Dimensiunea
colectivă a drepturilor şi politicii consumatorului trebuie percepută în
condiţiile reanalizării rolului consumatorului faţă de agenţii economici.
Ø Conceptul de consumator este un concept unic,
dar difuz în sensul că statutul de consumator este valabil pentru fiecare
dintre noi, dar grupul consumatorilor este prin natura lui eterogen. De
exemplu, consumatorul nu acţionează în procesul de consum ca un producător, dar
producătorul este în acelaşi timp şi consumator. Consumator este orice agent
economic care acţionează pe piaţă pentru a-şi procura bunurile şi serviciile
necesare satisfacerii nevoilor.
Consumul poate fi:
· intermediar- folosirea bunurilor şi
serviciilor pentru producerea altor bunuri şi servicii;
·
final-
consum destinat satisfacerii directe a nevoilor. În analiza consumatorului, a
comportamentului său raţional se are în vedere consumul final. Consumul final
reprezintă folosirea bunurilor şi serviciilor de către populaţie şi de către
administraţii pentru satisfacerea directă a nevoilor umane, individuale şi
colective.
Un consumator responsabil:
1.
Se informează cu
privire la caracteristicile esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite pe
piaţă, prin citirea elementelor de identificare şi caracterizare a acestora,
înscrise la vedere, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare sau în
cartea tehnică, a instrucţiunilor de folosire ce însoţesc produsul sau
serviciul;
2.
Înainte de a cumpăra, trebuie să
cunoască informaţii despre:
v denumirea
produsului, denumirea şi/său marca producătorului, adresă
producătorului, cantitatea şi, după caz, termenul de garanţie, de valabilitate
sau data durabilităţii minimale, principalele riscuri previzibile, modul de
utilizare, manipulare, depozitare, conservare sau păstrare, despre
contraindicaţii, precum şi despre valoarea nutritivă la produsele alimentare
preambalate şi despre ţara producătoare, în cazul produselor din import;
v categoria
calitativă a serviciului, timpul de realizare, termenul de
garanţie, tariful, riscurile previzibile şi, după caz, declaraţia de
conformitate;
v prevederile
contractului de vânzare – cumpărare, inclusiv cele privind
caracteristicile calitative şi condiţiile de garanţie,
v indicarea
exactă a preţurilor sau tarifelor, precum şi stabilirea cu
exactitate a condiţiilor de credit şi a dobânzilor.
28 septembrie 2017
LOCUL ȘI ROLUL CONSUMATORULUI ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ
CAP. I. CONSUMATORUL ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ
I.1. LOCUL ȘI ROLUL CONSUMATORULUI ÎN
ECONOMIA DE PIAȚĂ
În economia de piaţă, producţia este orientată
spre satisfacerea nevoilor, gusturilor şi preferinţelor consumatorilor.
Preferinţele consumatorilor reprezintă repere care orientează activitatea
producătorului. Consumul reprezintǎ premisa şi scopul producţiei. Consumul
reprezintǎ actul final al activitǎţii economice, care constǎ în folosirea
bunurilor economice, de cǎtre populaţie şi stat, în scopul satisfacerii
nevoilor personale şi sociale. Consumul este determinat, deopotrivǎ, de oferta
de bunuri şi servicii şi de veniturile consumatorilor.
Termenul de „protecţia
consumatorului”, întâlnit din ce în ce mai mult în vocabularul românesc în
ultimii ani, reflectă, prin definiţie, poziţia şi rolul pe care îl ocupă
consumatorii în buna funcţionare a pieţei, aceştia trebuind să fie în
permanenţă protejaţi, atât pe termen mediu, cât şi lung de o serie de riscuri
ale căror consecințe pot fi, nu de puţine ori, devastatoare. Consumatorii au
nevoie de informaţii şi de educaţie, ei trebuie să înţeleagă diferenţa dintre o
necesitate reală şi una imaginară, ei trebuie să înveţe să devină selectivi
pentru a putea cu adevărat să-şi satisfacă nevoile.
În cadrul politicilor de protecţie
socială promovate de orice stat, politica privind consumatorul este o politică
de sine stătătoare cu obiective, priorităţi şi instrumente proprii, bine
integrată celorlalte politici ale statului.
Politica de protecţie a
consumatorilor cuprinde acţiuni şi reglementări care se referă la reprezentarea
consumatorilor, informarea acestora, siguranţa (securitatea) produselor şi a
tranzacţiilor. Următoarele domenii, care necesită acţiuni la nivel comunitar,
reprezintă baza legislaţiei comunitare în acest sector:
Ø
sănătatea
şi siguranţa consumatorilor în ceea ce priveşte produsele şi serviciile;
Ø protecţia intereselor economice şi juridice
ale consumatorilor, inclusiv modalităţi de rezolvare a conflictelor;
Ø educarea şi informarea consumatorilor în
legătură cu protecţia şi drepturile acestora;
Ø
promovarea
şi reprezentarea intereselor consumatorilor.
Ultimul plan de acţiune în cadrul
politicii de protecţie a consumatorilor a definit domeniile majore de
activitate ale acestei politici :
ü
reprezentarea
şi educarea consumatorilor (“Euroghişee” de informare şi centre de consiliere);
ü legislaţia referitoare la sănătatea şi
siguranţa consumatorilor;
ü protecţia intereselor economice ale
consumatorilor
În
raporturile lor cu agenții economici, consumatorii nu dețin o poziție de
egalitate, fiind defavorizați, confruntându-se astfel cu o serie de
dezechilibre:
ü pe
plan economic – achiziționarea unui produs de folosință îndelungată este o
investiție mare pentru consumator, însă pentru agentul economic este doar o
unitate în totalul vânzărilor;
ü pe
plan juridic – consumatorii cunosc într-o mai mică măsură decât agenții
economici reglementările drepturilor într-o tranzacție;
ü pe
plan informațional – agentul economic știe mai multe despre ceea ce vinde,
decât consumatorul
ü pe planul
reprezentării intereselor – reprezentarea intereselor consumatorilor este mai
deficitară în comparație cu eficiența cu care agentul economic își reprezintă
propriile interese în fața autorităților.