Pagini

Pagini

28 septembrie 2017

LOCUL ȘI ROLUL CONSUMATORULUI ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ

CAP. I. CONSUMATORUL ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ

I.1. LOCUL ȘI ROLUL CONSUMATORULUI ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ

            În economia de piaţă, producţia este orientată spre satisfacerea nevoilor, gusturilor şi preferinţelor consumatorilor. Preferinţele consumatorilor reprezintă repere care orientează activitatea producătorului. Consumul reprezintǎ premisa şi scopul producţiei. Consumul reprezintǎ actul final al activitǎţii economice, care constǎ în folosirea bunurilor economice, de cǎtre populaţie şi stat, în scopul satisfacerii nevoilor personale şi sociale. Consumul este determinat, deopotrivǎ, de oferta de bunuri şi servicii şi de veniturile consumatorilor.
            Termenul de „protecţia consumatorului”, întâlnit din ce în ce mai mult în vocabularul românesc în ultimii ani, reflectă, prin definiţie, poziţia şi rolul pe care îl ocupă consumatorii în buna funcţionare a pieţei, aceştia trebuind să fie în permanenţă protejaţi, atât pe termen mediu, cât şi lung de o serie de riscuri ale căror consecințe pot fi, nu de puţine ori, devastatoare. Consumatorii au nevoie de informaţii şi de educaţie, ei trebuie să înţeleagă diferenţa dintre o necesitate reală şi una imaginară, ei trebuie să înveţe să devină selectivi pentru a putea cu adevărat să-şi satisfacă nevoile.
            În cadrul politicilor de protecţie socială promovate de orice stat, politica privind consumatorul este o politică de sine stătătoare cu obiective, priorităţi şi instrumente proprii, bine integrată celorlalte politici ale statului.
            Politica de protecţie a consumatorilor cuprinde acţiuni şi reglementări care se referă la reprezentarea consumatorilor, informarea acestora, siguranţa (securitatea) produselor şi a tranzacţiilor. Următoarele domenii, care necesită acţiuni la nivel comunitar, reprezintă baza legislaţiei comunitare în acest sector:
Ø  sănătatea şi siguranţa consumatorilor în ceea ce priveşte produsele şi serviciile;
Ø  protecţia intereselor economice şi juridice ale consumatorilor, inclusiv modalităţi de rezolvare a conflictelor;
Ø  educarea şi informarea consumatorilor în legătură cu protecţia şi drepturile acestora;
Ø  promovarea şi reprezentarea intereselor consumatorilor.
            Ultimul plan de acţiune în cadrul politicii de protecţie a consumatorilor a definit domeniile majore de activitate ale acestei politici :
ü  reprezentarea şi educarea consumatorilor (“Euroghişee” de informare şi centre de consiliere);
ü  legislaţia referitoare la sănătatea şi siguranţa consumatorilor;
ü  protecţia intereselor economice ale consumatorilor
            În raporturile lor cu agenții economici, consumatorii nu dețin o poziție de egalitate, fiind defavorizați, confruntându-se astfel cu o serie de dezechilibre:
ü  pe plan economic – achiziționarea unui produs de folosință îndelungată este o investiție mare pentru consumator, însă pentru agentul economic este doar o unitate în totalul vânzărilor;
ü  pe plan juridic – consumatorii cunosc într-o mai mică măsură decât agenții economici reglementările drepturilor într-o tranzacție;
ü  pe plan informațional – agentul economic știe mai multe despre ceea ce vinde, decât consumatorul

ü  pe planul reprezentării intereselor – reprezentarea intereselor consumatorilor este mai deficitară în comparație cu eficiența cu care agentul economic își reprezintă propriile interese în fața autorităților.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu