2.3.Ambalarea
mărfurilor în relaţie cu protecţia consumatorilor
1.Ambalarea mărfurilor
Din
punct de vedere etimologic ambalare provine din prefixul
"en" si cuvântul "balla" (fr: emballage) cu sensul de a
strânge în balot.
1.1.
Ambalaje
În România
ambalajul este definit conform STAS 5845/1-86 si Ordonanta Guvernului 39/1995,
dupa cum urmeaza: "un sistem fizico - chimic cu functii
complexe, destinat să asigure protecţia temporară a produselor din punct de
vedere fizic, chimic şi biologic în scopul menţinerii calităţii şi integrităţii
acestuia în procesul manipulării, transportului, depozitarii şi desfacerii -
până la consumator sau până la expirarea termenului de garanţie"
Conform literaturii de specialitate clasificarea
ambalajelor se face după mai multe criterii, din care prezentăm câteva în
continuare:
t după materialele constituente - ambalaje
de hârtie şi carton, sticlă, metal, materiale plastice, ambalaje din
lemn, înlocuitori din lemn şi împletituri, materiale textile, materiale
complexe, în componente ale produsului (membrane naturale, vafe, amidon
gelatinizat);
t după sistemul de confecţionare -
ambalaje fixe, demontabile, pliabile;
t după tip - plicuri, sacoşe,
tăvi, stelaje, borcane, butelii, bidoane, damigene, canistre;
t după destinaţie - ambalaje
de transport, de desfacere, de prezentare;
t după specificul produsului ambalat -
ambalaje pentru produse alimentare, pentru produse nealimentare, ambalaje
pentru produse periculoase, ambalaje individuale sau colective;
t după gradul de rigiditate -
ambalaje rigide, semirigide, suple;
t după durata de utilizare şi tipul circulaţiei -
ambalaje recuperabile (reciclabile, refolosibile), ambalaje nerecuperabile.
Pe
întregul circuit străbătut de produs - de la producător, distribuitor, reţea
comercială, până la consumator - importanţa ambalajului este evidenţiată de
funcţiile acestuia:
t conservarea şi protecţia proprietăţilor produselor
împotriva factorilor fizici, chimici, biologici:
t facilitarea operaţiilor de manipulare, depozitare şi
transport a produselor;
t promovarea produselor prin crearea unei atitudini
pozitive faţă de produs, informarea sau chiar schimbarea mentalităţii
consumatorului.
Se
observă faptul că trebuie studiat, în strânsă corelaţie, produsul şi ambalajul ca
un sistem, ca un tot. In acelasi timp ambalajul trebuie tratat ca o
parte distinctă care de multe ori este determinant în adoptarea deciziei de
achiziţionare a produsului. Examinarea sistemului produs-om, produs-echipament
şi produs-ambient este deosebit de utilă, mai ales, în cazul
produselor noi. Analiza funcţiilor produsului (funcţii obiective, subiective şi
auxiliare) este utilă în realizarea ambalajului potrivit. Ambalajul asigură
conservarea calităţii iniţiale a produsului în toate etapele circuitului tehnic.
Funcţia
de conservare şi de protecţie a mărfurilor
constă în protejarea de influenţa mediului extern. Aceasta presupune corelarea
temperaturii mediului cu cea prescrisă în standarde, protecţia la acţiunea
luminii, a factorilor mecanici şi chimici. Protecţia împotriva factorilor
biologici constă în menţinerea calităţii igienice şi microbiologice.
Funcţia
de transport, manipulare, depozitare presupune
adaptarea ambalajului la normele de transport şi la condiţiile de încărcare-descărcare,
optimizarea raportului volum/greutate. Activităţile de acest tip trebuie
optimizate. Trebuie realizată dimensionarea corespunzătoare a produselor si
ambalajelor, să se asigure ambalajul optim de păstrare, manipulare şi transport
pe întreg circuitul tehnico-economic. Dimensionarea ambalajelor trebuie
subordonată folosirii judicioase a spaţiilor de depozitare şi a capacităţtii
mijloacelor de transport. În alegerea ambalajului optim trebuie să se urmarească
faptul că prin reunirea ambalajelor să se formeze o stivă compactă, stabilă
prin care să se ocupe cât mai raţional volumul. Cerinţa a fost impusă de
extinderea paletizării şi containerizării care presupun dimensionarea raţională
a produselor şi ambalajelor. Asigurarea condiţiilor de păstrare a
produselor urmăreşte, de asemenea, menţinerea integrităţii calitative a
produselor în funcţie de condiţiile de mediu. Pentru creşterea productivităţii
muncii şi reducerea costurilor este important de realizat raţionalizarea operaţiunilor
de manipulare, mecanizarea acestora, amenajarea depozitelor a rampelor de încărcare-descărcare
şi a mijloacelor de transport. Alegerea variantei optime de manipulare
presupune luarea în considerare a cerinţelor de ordin constructiv (care
trebuie să asigure protecţia produselor pe întregul circuit), de ordin
dimensional (dimensiunile trebuie să corespundă prescripţiilor internaţionale
şi condiţiilor de transport şi manipulare), privind fixarea sau
ancorarea produselor în mijlocul de transport şi cerinţe privind returnarea ambalajelor
(se preferă ambalaje care se pot micşora prin pliere).
Funcţia
de promovare a vânzarilor este dată de modul în care se prezintă
produsul folosind în acest scop eticheta, marca de fabrică sau de comerţ, alături
de elementele estetice precum şi volumul şi precizia informaţiilor prin care
comunică cu clientii. Textul, culoarea, imaginea trebuie armonizate cu
forma ambalajului şi cu materialul de ambalare.
1.2. Metode de ambalare
Există numeroase tehnici şi metode de ambalare şi
aceasta se realizează ţinând cont de anumite cerinţe de calitate:
S masa, volum propriu reduse;
S fără toxicitate;
S fără miros, gust;
S rezistenţă mecanică ridicată;
S impermeabilitate faţă de gaze, praf, grăsimi;
S compatibilitate faţă de produsul ambalat.
Ambalajele
sunt specifice fiecărui produs, consumatorul fiind avertizat în ceea ce priveşte
modul de utilizare, manevrare şi transport al ambalajului, prin simboluri
grafice specifice şi prin simboluri ce se referă la protecţia mediului înconjurător.
Consumatorul este în acest fel, în masură să ştie că se află în prezenţa unor
produse toxice, radioactive sau corozive, că produsul este fragil, că acesta nu
trebuie amplasat lângă surse de caldură sau expus radiaţiilor ultraviolete
deoarece există pericol de degradare. Alegerea unui anumit tip de ambalare
depinde de caracteristicile produselor ce urmează a fi ambalate, de funcţiile ambalajului,
de proprietăţile materialului din care se face ambalajul. Aceasta poate
fi:
S colectivă şi porţionată;
S tip aerosol;
S în folii contractibile (tip blister şi alveolară);
S aseptică;
S în vid;
S în atmosferă modificată (controlată).
Alegerea
unui tip de ambalare si a materialului din care va fi confecţionat ambalajul
trebuie făcută în aşa fel încât interactiunea cu produsul să fie minimă şi să
nu ducă la degradarea lui. În cadrul Uniunii Europene se utilizează pentru
ambalaje materiale celulozice (45%), sticlă (30%), materiale plastice (13%),
materiale metalice (12%). Pentru realizarea ambalajelor care să permită
ambalarea în vid, în gaz inert etc se utilizeaza materialele
complexe (pe baza de aluminiu, hârtie si carton si pe baza de
materiale plastice) sau a celor de tip "bariera" dar
acestea prezintă inconvenientul unei reciclări dificile.
1.3.Relaţia ambalaj - mediu
înconjurator
Marcajele
existente pentru protecţia consumatorilor dar şi a mediului indică faptul că
ambalajul este reciclabil, reutilizabil, recuperabil. Realizarea ambalajelor nu
mai trebuie să fie o problemă pentru mediul înconjurator şi pentru consumator.
La nivelul UE se prevede:
S promovarea ambalajelor standard care pot fi
reutilizate;
S limitarea volumului şi masei ambalajelor;
S eliminarea discriminărilor dintre ambalajele noi şi
ambalaje reciclabile.
Impactul serios asupra mediului şi
necesitatea diminuării poluării a condus la utilizarea unor materiale de
ambalaj de tipul:
S "lasting ware" - ambalaje cu
durata de utilizare prelungită;
S "earthedibile" - ambalaje
biodegradabile, nepoluante;
S "extremely easy to recicle" -
usurinţă în reciclare.
Simbolul
grafic folosit în mod frecvent, este bucla lui Möbius.
Fig 1 - Simboluri pentru protectia mediului înconjurator si a consumatorului
Sistemul de codificare aplicat
pentru materialele plastice este de un real folos pentru cunoaşterea materiei
prime din care este constituit ambalajul în vederea realizării cu uşurinţă a reciclării
acestuia.
Codificarea constă într-o săgeată
închisă ce prezintă în centru un număr şi abrevierea pentru tipul de material
considerat (1 PETE - polietilentereftalat, 2 HDPE -
poletilena de înalta densitate, 3 V - vinil, 4 LDPE - polietilena de joasă
densitate, 5 PP - polipropilena, 6PS - polistiren, 7 OTHER - alte
materiale plastice, inclusiv materiale stratificate).
Fig. 2 - Codificarea specifica materialelor plastice
În alegerea materialului de ambalare trebuie avut în
vedere efectul acestuia asupra mediului înconjurător ceea ce presupune
introducerea în circuit a unor ambalaje cât mai puţin poluante şi reducerea
ponderii celor nerecuperabile.
Ambalarea mărfurilor trebuie tratată cu seriozitate
atât de către expeditor cât şi de catre caraus pentru a se asigua o protectie
eficienta. De aceea la constatarea deficientei se examineaza cu atentie starea
ambalajului deorece este posibil ca acesta sa fi cauzat pierderile
sau degradarile. Ambalaje realizate din materiale neadecvate pentru un anume
tip de marfuri poate provoca aparitia unui exces de umiditate si pot duce la
mucegairea si putrezirea produselor. Starea ambalajului da informatii privind
conditiile de transport. Daca conditiile de transport au fost insalubre,
ambalajul poate fi murdar sau chiar deteriorat ceea ce poate contribui la
pierderi cantitative de produs.
3.Ambalarea, marcarea si etichetarea marfurilor metalice si chimice
Ambalarea se realizeaza conform STAS sau NT. Semifabricatele, produsele laminate nu se ambaleaza. In cazul barelor, foilor sau împletiturilor din sârma se realizeaza legaturi, colaci sau rulouri. Sculele, tacâmurile se ambaleaza în hârtie (în pachete) si se introduc în lazi de lemn sau cutii de carton. Pe ambalaje este obligatorie scrierea denumirii întreprinderii, denumirea produsului, semnul CTC, STAS sau NT sau alte mentiuni specifice (fragil).
Marcarea
marfurilor metalice se face functie de procesul tehnologic sau functie de
destinatie:
t profilurile se
marcheaza prin vopsire, în 1-3 culori, sau prin poansonare;
t tablele prin
vopsire, stampilare, poansonare sau etichetare;
t produsele de
uz casnic obtinute prin turnare sunt marcate în relief pe suprafata exterioara
(tacâmurile se marcheaza cu emblema fabricii producatoare);
In
cazul produselor din materiale plastice standardul roman SR ISO 11469/1998
prezinta urmatoarele reguli privind marcarea, dupa cum urmeaza:
t produse
monocomponente: acrilonitril (AN), stiren (S), poli(clorura de vinil)
(PVC)
t amestecuri de
polimeri sau aliaje: acrilonitril/butadiena/stiren si
policarbonat:
t compozitii
sarjate sau armate: polipropilena cu 30 % pulbere minerala; poliamida
6,6 cu amestec 15 % pulbere minerala si 25 % fibre de sticla;
t produse
multicomponente: strat de poli(clorura de vinil) pe o spuma de
poliuretan care contine o insertie de acrilonitril/butadiena/stiren:
Ambalarea
produselor peliculogene finite se face în cutii metalice de anumite capacitati,
bidoane sau butoaie confectionate din metal sau materiale plastice, în
containere sau autocisterne metalice, functie de destinatie. Din anul 2001,
conform H.G. nr. 530/7.06.2001 (M. Of. nr.327/18.06.2001), trebuie aplicata
preambalarea produselor în functie de masa sau volum în recipienti de
capacitate prestabilita. Astfel, dupa cum se poate observa si din standarde,
ambalarea se face în recipienti metalici de 750 ml, 4 l, 20 l sau în ambalajul
clientului.
Ambalajele
trebuie închise etans pentru a fi asigurata calitatea si integritatea
materialelor peliculogene în timpul transportului si depozitarii.
In
general, vopselele, lacurile, gudroanele, colorantii, cernelurile, rasinile,
plastifiantii, cleiurile conduc la deseuri periculoase. Acestea sunt
cuprinse în Anexa Nr 1C din Ordonanta de Urgenta nr 78/16.06.2000 privind
regimul deseurilor.
In
România clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si a preparatelor
chimice periculoase este aprobata prin Legea nr. 45/18.07.2001.
Ambalajele
sunt marcate cu semne pentru produse inflamabile si nocive.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu