CAP. I. CONSUMATORUL ÎN ECONOMIA DE PIAȚĂ
I.1. LOCUL ȘI ROLUL CONSUMATORULUI ÎN
ECONOMIA DE PIAȚĂ
În economia de piaţă, producţia este orientată
spre satisfacerea nevoilor, gusturilor şi preferinţelor consumatorilor.
Preferinţele consumatorilor reprezintă repere care orientează activitatea
producătorului. Consumul reprezintǎ premisa şi scopul producţiei. Consumul
reprezintǎ actul final al activitǎţii economice, care constǎ în folosirea
bunurilor economice, de cǎtre populaţie şi stat, în scopul satisfacerii
nevoilor personale şi sociale. Consumul este determinat, deopotrivǎ, de oferta
de bunuri şi servicii şi de veniturile consumatorilor.
Termenul de „protecţia
consumatorului”, întâlnit din ce în ce mai mult în vocabularul românesc în
ultimii ani, reflectă, prin definiţie, poziţia şi rolul pe care îl ocupă
consumatorii în buna funcţionare a pieţei, aceştia trebuind să fie în
permanenţă protejaţi, atât pe termen mediu, cât şi lung de o serie de riscuri
ale căror consecințe pot fi, nu de puţine ori, devastatoare. Consumatorii au
nevoie de informaţii şi de educaţie, ei trebuie să înţeleagă diferenţa dintre o
necesitate reală şi una imaginară, ei trebuie să înveţe să devină selectivi
pentru a putea cu adevărat să-şi satisfacă nevoile.
În cadrul politicilor de protecţie
socială promovate de orice stat, politica privind consumatorul este o politică
de sine stătătoare cu obiective, priorităţi şi instrumente proprii, bine
integrată celorlalte politici ale statului.
Politica de protecţie a
consumatorilor cuprinde acţiuni şi reglementări care se referă la reprezentarea
consumatorilor, informarea acestora, siguranţa (securitatea) produselor şi a
tranzacţiilor. Următoarele domenii, care necesită acţiuni la nivel comunitar,
reprezintă baza legislaţiei comunitare în acest sector:
Ø
sănătatea
şi siguranţa consumatorilor în ceea ce priveşte produsele şi serviciile;
Ø protecţia intereselor economice şi juridice
ale consumatorilor, inclusiv modalităţi de rezolvare a conflictelor;
Ø educarea şi informarea consumatorilor în
legătură cu protecţia şi drepturile acestora;
Ø
promovarea
şi reprezentarea intereselor consumatorilor.
Ultimul plan de acţiune în cadrul
politicii de protecţie a consumatorilor a definit domeniile majore de
activitate ale acestei politici :
ü
reprezentarea
şi educarea consumatorilor (“Euroghişee” de informare şi centre de consiliere);
ü legislaţia referitoare la sănătatea şi
siguranţa consumatorilor;
ü protecţia intereselor economice ale
consumatorilor
În
raporturile lor cu agenții economici, consumatorii nu dețin o poziție de
egalitate, fiind defavorizați, confruntându-se astfel cu o serie de
dezechilibre:
ü pe
plan economic – achiziționarea unui produs de folosință îndelungată este o
investiție mare pentru consumator, însă pentru agentul economic este doar o
unitate în totalul vânzărilor;
ü pe
plan juridic – consumatorii cunosc într-o mai mică măsură decât agenții
economici reglementările drepturilor într-o tranzacție;
ü pe
plan informațional – agentul economic știe mai multe despre ceea ce vinde,
decât consumatorul
ü pe planul
reprezentării intereselor – reprezentarea intereselor consumatorilor este mai
deficitară în comparație cu eficiența cu care agentul economic își reprezintă
propriile interese în fața autorităților.