08 martie 2018
PROTECŢIA CONSUMATORULUI - SANCȚIUNI PE TIPURI DE ABATERI
PROTECŢIA CONSUMATORULUI - SANCȚIUNI PE TIPURI DE ABATERI
OG. 21/1992 prevede
următoarele sancțiuni pe tipuri de abateri:
Ø Art. 50. Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în
astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate
infracțiuni, și se sancționează după cum urmează:
a) încălcarea dispozițiilor art. 4 - Se
interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate
în condiții normale, pot pune în pericol viața, sănătatea sau securitatea
consumatorilor,
- art. 7
lit. a) - să pună pe piață numai produse sigure și, dacă actele normative în
vigoare prevăd, acestea să fie testate și/sau certificate; să pună pe piață
numai produse care respectă condițiile prescrise sau declarate; să asigure,
atât pe durata de fabricație, cât și după scoaterea din programul de
fabricație, pentru perioada cel puțin egală cu durata medie de utilizare,
calculată de la data vânzării ultimelor produse, direct sau prin terți
abilitați, piesele de schimb aferente și service-ul necesar produselor de
folosință îndelungată,
- art. 7
lit. c) - să folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai produse și
proceduri sigure și, după caz, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea
să fie testate și/sau certificate, și să anunțe imediat existența pe piață a
oricărui produs despre care au cunoștință că este periculos; să presteze numai
servicii care nu afectează viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori
interesele economice ale acestora,
- art. 15
al. 1 - Restituirea contravalorii sau înlocuirea produsului achiziționat ori a
serviciului prestat se face imediat după constatarea imposibilității folosirii
acestuia, dacă această situație nu este imputabilă consumatorului,
cu
amendă contravențională de la 3.000 lei la 30.000 lei.
b) încălcarea dispozițiilor art. 7
- lit. a) - să oprească livrările, respectiv să retragă de pe
piață sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau
specialiștii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise,
declarate sau care ar putea afecta viața, sănătatea ori securitatea
consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care se pot
elimina neconformitățile respective,
- lit. b) -
să anunțe, imediat, autoritățile publice competente, precum și producătorul
despre existența pe piață a oricărui produs de care au cunoștință că este
periculos; să retragă de la comercializare produsele la
care organele abilitate de lege au constatat că nu îndeplinesc caracteristicile
prescrise sau declarate, dacă aceasta constituie singurul mijloc prin care se
pot elimina neconformitățile respective,
cu
amendă contravențională de la 2.500 lei la 25.000 lei;
c) încălcarea dispozițiilor art. 5 - produsele
se comercializează numai în cadrul termenului de valabilitate sau al datei
durabilității minimale stabilite de producător; se interzice modificarea
termenului de valabilitate sau a datei durabilității minimale înscrise pe
produs, pe etichetă, pe ambalaj sau în documentele însoțitoare,
- art. 7
lit. b) - să se asigure că produsele
oferite spre comercializare sunt sigure și respectă condițiile prescrise sau declarate;
să nu comercializeze produse despre care dețin informații sau consideră că pot
fi periculoase; să asigure condițiile tehnice stabilite de
producător pe timpul transportului, manipulării, depozitării și desfacerii
produselor;
- art. 7
lit. c) - să respecte condițiile prescrise sau declarate, precum și clauzele
prevăzute în contracte; să asigure, la prestarea serviciilor, condițiile
stabilite de producător, de actele normative în vigoare, precum și cele
specifice desfășurării activității;
- art. 9 - operatorii
economici sunt obligați să pună pe piață numai produse sau servicii care
corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod
corect în relațiile cu consumatorii și să nu folosească practici comerciale
abuzive,
- art. 10 lit.
a) - f): Drepturile consumatorilor, la încheierea contractelor, sunt:
libertatea de a lua decizii la achiziționarea de produse și servicii, fără a li
se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor
practici comerciale abuzive în vânzare, de natură a influența opțiunea
acestora; de a beneficia de o redactare clară și precisă a clauzelor
contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative și
condițiile de garanție, indicarea exactă a prețului sau tarifului, precum și
stabilirea cu exactitate a condițiilor de credit și a dobânzilor; de a fi
exonerați de plata produselor și serviciilor care nu au fost solicitate și
acceptate; de a fi despăgubiți pentru daunele provocate de produsele sau
serviciile care nu corespund clauzelor contractuale; de a li se asigura
service-ul necesar și piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a
produsului, stabilită în documentele tehnice normative sau declarată de către
producător ori convenită de părți; de a plăti, pentru produsele sau serviciile
de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea
prețului stabilit inițial este posibilă numai cu acordul consumatorului.
- art. 11- Produsele și serviciile
oferite consumatorilor se măsoară cu mijloace de măsurare și control adecvate,
verificate metrologic, potrivit reglementărilor legale. Indicațiile mijloacelor
de măsurare trebuie să fie lizibile și la vederea cumpărătorului,
cu
amendă contravențională de la 2.000 lei la 4.000 lei;
d) încălcarea dispozițiilor art. 13 alin. 1- Remedierea deficiențelor
apărute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund în
cadrul termenului de garanție sau de valabilitate și care nu sunt imputabile
consumatorului se face în termenul maxim stabilit prin reglementări sau, după
caz, prin contract,
- art. 14
alin. 1 - În cazul produselor la care timpul de nefuncționare din cauza
deficiențelor apărute în cadrul termenului de garanție depășește 10% din acest
termen, precum și în cazul produselor alimentare, farmaceutice, al
dispozitivelor protetice și/sau medicale, al produselor destinate
nou-născuților, al cărucioarelor pentru copii și al produselor cosmetice care
prezintă abateri de la caracteristicile calitative prescrise sau declarate, cu
excepția medicamentelor și produselor preparate în scop medical sau terapeutic,
vânzătorul este obligat, la cererea consumatorului, să le înlocuiască sau să
restituie contravaloarea acestora,
- art.
17-25, art. 26 alin. (1) și (2), cu amendă contravențională de la 1.000 lei la
3.000 lei.
Ø Art. 51. (1) Împiedicarea, sub orice formă, a organelor
administrației publice însărcinate cu protecția consumatorilor de a exercita
atribuțiile de serviciu referitoare la prevenirea și combaterea faptelor care
pot afecta viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele
economice ale acestora constituie contravenție și se sancționează cu muncă în
folosul comunității sau cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2) Nerespectarea dispozițiilor legale privind
protecția consumatorilor care, potrivit art. 50, constituie contravenție, dacă fapta a avut ca urmare
vătămarea sănătății sau a integrității corporale a uneia sau mai multor
persoane, se sancționează cu amendă contravențională de la 20.000 lei la
100.000 lei.
(3) Nerespectarea dispozițiilor legale privind
protecția consumatorilor care, potrivit art. 50, constituie contravenție, dacă fapta a avut ca urmare
afectarea gravă și în mod repetat a intereselor economice ale unuia sau mai
multor consumatori, se sancționează cu amendă contravențională de la 5.000 lei
la 25.000 lei.
(4) În cazul aplicării sancțiunii amenzii pentru
săvârșirea faptei prevăzute la alin. (2) se va dispune și închiderea definitivă
a unității, putând fi dispusă aceeași măsură pentru săvârșirea faptei prevăzute
la alin. (3).
(5) Contravenienții sunt obligați să suporte,
potrivit prevederilor legale în vigoare, și cheltuielile efectuate de terți,
persoane fizice sau juridice, în vederea vindecării persoanelor vătămate în
calitatea lor de consumatori.
Ø Art. 53. În conformitate cu prevederile legale în vigoare,
contravenientul poate achita, în cel mult 48 de ore de la data încheierii sau,
după caz, de la data comunicării procesului-verbal de constatare a contravenției,
jumătate din minimul amenzii prevăzute de art. 50, agentul constatator făcând
mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Odată cu aplicarea sancțiunii
amenzii contravenționale, agentul constatator poate propune una dintre următoarele
sancțiuni complementare:
a) închiderea temporară a unității pe o durată
de cel mult 6 luni;
b) închiderea temporară a unității pe o durată
de la 6 luni la 12 luni;
c) închiderea definitivă a unității;
d) suspendarea sau retragerea definitivă, după
caz, a avizului, acordului sau a autorizației de exercitare a unei activități.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)