05 martie 2021

CERCETAREA DE MARKETING

Cercetarea de piață există în scopul de a orienta deciziile de afaceri, oferindu-vă o perspectivă asupra pieței, competitorilor, produselor, clienților și activităților de marketing. Cercetarea de piață vă permite să luați decizii în cunoștință de cauză, ajutându-vă astfel, să dezvoltați o strategie de marketing de succes.

Cercetarea de marketing se definește ca un proces sistematic de colectare, înregistrare și analiza a datelor calitative și cantitative, cu privire la aspecte legate de produse și servicii.

Cercetarea de marketing reprezintă activitatea prin intermediul căreia, cu ajutorul unor concepte, metode și tehnici științifice de investigare se realizează specificarea, măsurarea, culegerea, analiza și interpretarea informațiilor de marketing, destinate conducerii unității economice pentru cunoașterea mediului în care funcționează, identificarea oportunităților, evaluarea alternativelor, acțiunilor de marketing și a efectelor acestora.

Cercetarea de marketing trebuie sa aiba maxima obiectivitate, si sa fie, pe cat posibil, impartiala si lipsita de distorsiuni.

Scopul cercetarii de marketing este acela de a identifica si de a evalua modul in care modificarile elementelor mixului de marketing (produs, pret, promovare, distributie) influenteaza comportamentul clientilor.

Termenul este de obicei asociat cu cercetarea de piata, insa exista o diferenta. Cercetarea de piata studiaza pietele, in timp ce cercetarea de marketing vizeaza in mod special procesele de marketing.
Cercetarea de piata are un domeniu mai larg de aplicare si examineaza toate aspectele unui mediu de afaceri.
Analizeaza concurenta, structura pietei, reglementarile guvernamentale, tendintele economice, progresele tehnologice, precum si numerosi alti factori care alcatuiesc mediul de afaceri.

Cercetarea de marketing este adesea impartita in: cercetare de marketing calitativa (studii de caz, interviuri in profunzime, focus grup) si cercetare de marketing cantitativa (chestionare – sondaje de opinie, studii de piata).

Tehnicile de cercetare de marketing pot lua mai multe forme, inclusiv: studiul satisfactiei clientilor, cercetarea privind valoarea brandului, cercetarea privind eficacitatea publicitatii si a reclamelor, analiza site-urilor prin metoda eye tracking, analiza eficientei de marketing, clientul misterios, studiul pozitionarii pe piata, cercetari privind marketingul viral.

Aria cercetarilor de marketing

Un prim domeniu al cercetarii de marketing il contituie intreprinderea insasi (obiective, strategii, politici de dezvoltare, resursele lunare, materiale si financiare, calitatea activitatii de conducere).
Domeniul cel mai important al cercetarilor de marketing il constituie, fara indoiala studierea pietei. Pot fi supuse investigatiei atat aspecte generale: caracteristicile, structura, capacitatea si conjuncture pietei, dinamica fenomenului de piata, dimensiunile spatiale ale pietei, etc. cat si diferite fenomene si categori ale pietii : cererea si oferta, preturile si tarifele, exporturile si importurile, cotele de piata etc.

Cercetarea de marketing urmareste sa evidentieze si incidentele altor componente ale mediului asupra activitatii de piata a intreprinderii: evolutia generala a economiei si ramuri respective, evolutia concurentii si a politici de marketing a acestuia, cadrul legislative si institutional, mediul tehnologic, ecologic, social-politic etc.

Un domeniu important al cercetari de marketing il reprezinta si inregistrarea nevoilor de consum, din punct de vedere atat al modului in care iau nastere, al dimensionarii si ierarhizarilor, al raporturilor dintre ele, cat si, mai ales, al modalitatilor de materializare a lor in consum, prin intermediul cererii, de piata.

Pentru intelegerea mecanismului complet de transformare a nevoii in cerere de marfuri sau servicii, un loc cu totul aparte in cercetarea de marketing il detin studierea comportamentului de cumparare si de consum al cumparatorilor (obiective: drepturile consumatorilor si utilizatorilor, consumul si caracteristicile sale, procesul decizional de cumparare si de consum, comportamentul manifest de cumparare si de consum)

In sfera cercetarii de marketing intra si investigatiile menite sa directioneze politica de marketing-mix in intregul ei sip e fiecare componenta considerate separate (produs, pret, distributie, promovare)
- Cercetarea de marketing privind produsul: atributele produsului, componenta liniei de produse, modificarea produsului, gradul de acceptare si potentialul noului produs, produsele competitive, testarea produselor existente, analiza valorii, marca, ambalajul, instructiunile de utilizare etc.
- Cercetarea de marketing privind pretul: informatii pentru fundamentarea nivelului preturilor produselor noi, diferentierea preturilor pe linii de produse, strategiile de preturi, reducerile sezoniere sau speciale, rabaturile acordate etc.
- Cercetarea de marketing privind procesul de distributie: tipologia canalelor de distributie si caracteristicile acestora, structura sistemelor logice, strategiile de distributie si costurile acestora, serviciile oferite cumparatorilor, etc.
- Cercetarea de marketing privind activitatea promotionala: structura pe forme a acestei activitati, selectia mediilor si suporturilor publicitare, elaborarea mesajelor publicitare, programarea companiilor promotionale, evaluarea eficientei activitatii promotionale si altele.

Nu in ultimul rand ca importanta, cercetare de marketing presupune si o ampla activitate de analize, precum si de previziuni pe termen scurt, mediu sau lung pentru fundamentarea programelor si tuturor activitatilor de marketing, pentru evaluarea performantelor in acest domeniu.