26 aprilie 2018

PROIECTUL „SCOALĂ FĂRĂ VIOLENȚĂ”

Poveste “motto”: Un bătrân arab, ce trăia din mila altora rătăcea pe străzile unui oraş. Nimeni nu îl baga în seama.
Un trecător i-a spus, plin de dispreţ:
-Ce faci aici? Vezi bine ca nu te cunoaşte nimeni…
Omul cel sărman s-a uitat liniştit la trecător şi i-a răspuns:
-Nu-mi pasa. Mă cunosc eu însumi şi e de ajuns.
***
Activitatea  1: „Cine sunt eu?” –
Reguli de desfăşurare:
Ø Elevii se vor împărţi în trei grupe;
Ø Fiecare grupă va avea de îndeplinit câte o sarcină;
Ø Elevii dintr-un grup vor desena un simbol care să-i reprezinte, elevii din alt grup vor arăta în faţa colegilor un obiect personal care îi reprezintă, iar elevii din cel de-al treilea grup vor completa şi vor prezenta în faţa colegilor fişa de lucru;
Ø Elevii vor trebui să se prezinte individual în faţa colegilor, respectând sarcina primită de grupul din care fac parte.
Întrebări / discuţii ulterioare:
§  Cât de greu a fost să vă prezentaţi în faţa celorlalţi?
§  V-aţi simţit stânjeniţi sau vi s-a părut greu să scrieţi lucruri pozitive / negative despre voi înşivă şi să le rostiţi în faţa colegilor?

Activitatea 2: „Cap sau pajură”
Reguli de desfăşurare:
Se stabileşte regula conform căreia la aruncarea unei monede, "banul" înseamnă "puncte tari" (calităţi), iar "stema" înseamnă "puncte slabe". Primul "jucător" aruncă moneda. în funcţie de cum cade aceasta, trebuie întâi să spună grupului o calitate sau un defect propriu, după care să descrie "cealaltă faţă a monedei", referitor la calitatea sau defectul spus anterior.
De exemplu: 
Calitate: Sunt creativ  

Cealaltă fata a monedei: Nu prea îmi organizez eficient munca, sunt dezordonat sau
Defect: Vreau tot timpul să fiu în centrul atenţiei 

Cealaltă faţă a monedei: Am calităţi de lider

 Activitatea 3: „Munţi şi văi
Reguli de desfăşurare:
Ø Fiecare membru al grupului completează următoarea fişă: data de naştere, data curentă, deasupra acestei linii vor nota unele evenimente şi experienţe pozitive trăite de ei, iar sub linie, vor scrie câteva evenimente negative. Aceste evenimente se unesc cu o linie, astfel încât desenul să semene cu nişte munţi şi văi. Cu cât experienţa este mai neplăcută, cu atât valea este mai adâncă şi invers.

Ø Elevii vor numi şi vor data (aproximativ) fiecare eveniment;  Este suficient să numească minim 3-4 evenimente pozitive şi 3-4 evenimente negative fiecare;
Ø După ce fiecare membru al grupului a făcut desenul, ei îşi vor împărtăşi unii altora aceste evenimente; (Ex: „Cel mai important eveniment din viaţa mea a fost..., iar cea mai neplăcută experienţă a mea a fost...”).
Întrebări / discuţii ulterioare:
§  Ce eveniment din viaţa voastră aţi dori să se repete?
§  Ce experienţe aveţi în comun cu colegii voştri?
§  Ce anume aşi dori să schimbaţi la viaţa voastră?

Activitatea 4: „Copacul înflorit...cu dorinţe”     
Reguli de desfăşurare:
Ø înainte de începerea activităţii propriu-zise, pe întreaga tablă de lucru se desenează un copac cât mai ramificat
Ø Se oferă fiecărui participant câte o foaie mică de hârtie (în formă de floare) pe care să scrie trei necazuri de care ar dori să scape în prezent, şi pe care apoi să o împăturească foarte bine
Ø Bileţelele cu necazurile identificate de participanţi se strâng de către formator, fără însă a fi citite cu voce tare
Ø Se împarte fiecărui participant câte o fişă de lucru (de forma unei flori), solicitându-le acestora să scrie pe ele trei dintre cele mai arzătoare dorinţe personale care ar dori să se  împlinească în viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat
Ø După strângerea "florilor - dorinţe", li se sugerează participanţilor - prin comunicare metaforică -, legătura puternică care există între atitudinea faţă de propria persoană,   şi evenimentele (aparent întâmplătoare) ce le marchează viaţa  prezentă: dacă reuşesc să creadă în propriile calităţi şi să vadă aspectele pozitive ale unor situaţii pe care le trăiesc în  prezent, treptat acestea îşi vor diminua eventualele influenţe negative ce se răsfrâng  asupra vieţilor lor, transformându-se în evenimente fericite, favorabile unor  împliniri personale.
Ø Pornind de la acest principiu de guvernare a propriei vieţi, se face un exerciţiu simbolic de eliminare a atitudinilor negative:
se rup bileţelele împăturite ce conţin necazurile identificate de elevi, ca metafora a eliminării acestora din vieţile personale ale elevilor şi concomitent cu ruperea unui bileţel, se lipeşte pe arborele desenat pe tablă câte o "floare-dorinţă" (citită cu voce tare), ca simbol al îndreptării destinului către propria împlinire personală
Ø Posibile întrebări de discuţie:
ü  Cum v-aţi simţit atunci când biletele cu necazuri au fost rupte?
ü  Cum vă simţiţi acum când dorinţele dv. fac parte din copacul simbolic al grupului?

Activitatea 5: „Probe pentru film”
Reguli de desfăşurare:
Ø În faţa clasei este plasat un scaun;
Ø Li se spune participanţilor că au şansa să joace într-un film extrem de important, ce va putea fi vizionat de întreaga lume;  dacă vor primi rolul, vor putea juca alături de mari vedete;
Ø Fiecare participant va trebui să dea probe pentru a primi rolul; el va face o listă cu 5 lucruri pe care le-a realizat în viaţă şi de care este mândru;
Ø DIRIGINTELE  alege pe rând câte un elev, care să stea pe scaun în faţa grupului; acesta va spune:  „Nu vreau să mă laud, dar...” (propoziţia trebuie completată cu realizările identificate de elevul respectiv);
Ø Celorlalţi elevi li se spune că sunt regizori, astfel încât trebuie să asculte ce are actorul de spus
Ø Auditoriul bate din palme după fiecare probă dată de actori.
Întrebări / discuţii ulterioare:
§  Cum v-aţi simţit stând pe scaun şi împărtăşindu-vă realizările ?
§  Aţi fost nervoşi sau v-a fost teamă să vorbiţi în faţa tuturor colegilor? 
§  Cum a fost atunci când i-aţi ascultat pe ceilalţi?
§  Credeţi că aţi primit rolul pentru film după ce i-aţi ascultat şi pe ceilalţi contracandidaţi?



Niciun comentariu: