Problema concurenţei prezintă interes pentru toţi actorii pieţei: producători, consumatori, intermediari.
Fiecare firmă este preocupată să fie cât mai competitivă, iar câştigul net să fie cât mai bun. Iar acţiunile unei firme nu depind exclusiv de aceasta, ci de acţiunile concurenţilor ei. În absenţa concurenţilor orice firmă aflată pe piaţă ar putea să-şi stabilească liber preţurile la un nivel ridicat.
În funcţie de numărul de concurenţi si gradul de diferenţiere al produselor întâlni
Concurenţa imperfectă este situaţia de pe piaţă în care condiţiile necesare pentru existenţa concurenţei perfecte nu sunt satisfăcute. Forme de concurenţă imperfectă:
Monopol – situaţie în care există un singur vânzător al unui bun economic.
Oligopol – situaţia în care există un număr redus de vânzători ai unui bun economic.
Concurenţa monopolistă – situaţie în care există mai multi vânzători de bunuri total diferite.
Monopson – situaţie în care există un singur cumpărător al unui bun economic.
Oligopson – situaţie în care există un număr restrâns de cumpărători ai unui bun economic.
Concurenţa imperfectă poate apărea pe anumite pieţe din cauza lipsei de informare a cumpărătorilor si vânzătorilor despre preţuri şi despre bunurile de pe piaţă.
Concurenţa perfectă este un model al teoriei economice. Acest model descrie o formă ipotetică a pieţei în care nici un producător sau consumator nu are puterea de a influenţa preţurile de pe piaţă. Aceasta ar conduce la un rezultat eficient, ţinând cont de definiţia standard a economiei. Analiza pieţelor perfect competitive asigură fundamental teoriei cererii si ofertei.
În cadrul pieţei, firmele pot avea în vedere satisfacerea aceloraşi nevoi de consum sau a unor nevoi diferite, ele adresând acestora produse sau servicii identice, substituibile sau asemănătoare. În funcţie de acestea, concurenţa poate fi variabilă:
Concurenţa directă este cea mai uşor de observat şi poate fi:
· concurenţă de marcă – ce are loc între firme ce oferă aceleaşi bunuri şi servicii destinate satisfacerii aceloraşi nevoi. Diferenţierea între concurenţi se realizează în acest caz prin intermediul mărcii. Exemplu: producătorii de bere, benzină, pâine, etc.
· concurenţă la nivel de industrie – ce are loc între firme ce oferă produse similare care satisfac diferit aceeaşi nevoie. Este vorba, în general, de produse sau servicii substituibile în consum, iar competiţia se realizează prin diferenţierea calitativă a produselor. Exemplu: industria alimentară, industria confecţiilor.
Concurenţă indirectă este privită mai ales din punct de vedere al pieţei şi poate fi:
· concurenţă formală – ce are loc între firme ce oferă produse/ servicii care satisfac aceeaşi nevoie în moduri diferite. Exemplu: nevoia de a petrece timpul liber se satisface vizionând un film sau participând la o excursie.
· concurenţă generică – ce se întâlneşte la nivelul întregii pieţe, firmele disputându-si de fapt venituri ale cumpărătorilor, care sunt obligaţi să îşi ierarhizeze nevoile.
Concurenții direcți și indirecți
În cadrul pieţei, firmele pot avea în vedere satisfacerea
aceloraşi nevoi de consum sau a unor nevoi diferite, ele adresând acestora
produse sau servicii identice, substituibile sau asemănătoare. În
funcţie de acestea, concurenţa poate fi variabilă:
Concurenţa directă este cea mai uşor
de observat şi poate fi:
·
concurenţă de marcă – ce are loc între firme ce oferă
aceleaşi bunuri şi servicii destinate satisfacerii aceloraşi nevoi. Diferenţierea între concurenţi se
realizează în acest caz prin intermediul mărcii. Exemplu: producătorii
de bere, benzină, pâine, etc.
·
concurenţă la nivel de industrie – ce are loc între firme ce oferă produse
similare care satisfac diferit aceeaşi nevoie. Este vorba, în general, de produse sau servicii
substituibile în consum, iar competiţia se realizează prin diferenţierea
calitativă a produselor. Exemplu: industria alimentară, industria
confecţiilor.
Concurenţa indirectă este privită mai
ales din punct de vedere al pieţei şi poate fi:
·
concurenţă formală – ce are loc între firme ce oferă produse/
servicii care satisfac aceeaşi nevoie în moduri diferite. Exemplu:
nevoia de a petrece timpul liber se satisface vizionând un film sau participând
la o excursie.
·
concurenţă
generică – ce se întâlneşte la nivelul întregii pieţe, firmele
disputându-si de fapt venituri ale cumpărătorilor, care sunt obligaţi să îşi
ierarhizeze nevoile.