Organizarea structurală a întreprinderii
Organizarea
structurală preia rezultatele organizării procesuale – funcţiunile,
activităţile, atribuţiile şi sarcinile – încadrându-le în structuri
organizatorice adecvate caracteristicilor şi posibilităţilor fiecărei unităţi
economice în parte.
Structura organizatorică este definită ca fiind ansamblu persoanelor, al subdiviziunilor
organizatorice şi al relaţiilor dintre acestea, astfel constituite încât, să
asigure premisele organizatorice adecvate realizării obiectivelor prestabilite.
Structura organizatorică este un subsistem important al sistemului de
management. Ea prezintă
două mari părţi:
- structura
de conducere sau funcţională;
- structura
de producţie sau operaţională.
Structura de conducere (funcţională) reuneşte ansamblul persoanelor,
compartimentelor şi relaţiilor organizaţionale astfel constituite şi plasate
încât să asigure condiţiile economice, tehnice şi de personal necesare
desfăşurării procesului managerial şi a proceslor de execuţie.
Structura de producţie (operaţională) este alcătuită din ansamblul persoanelor, compartimentelor
şi relaţiilor organizaţionale constituite în vederea realizării directe a
obiectului de activitate al firmei.
Atât la nivelul structurii de conducere, cât şi la cea de producţie, se
regăsesc componentele
primare, care definite de la simplu la complex
sunt:
1.
postul;
2.
funcţia;
3.
compartimentul;
4.
relaţiile
organizatorice;
5.
nivelul
ierarhic;
6.
ponderea
ierarhică.
1.
Postul
Postul este alcătuit din ansamblul obiectivelor, sarcinilor
competenţelor şi responsabilităţilor desemnate pe anumite perioade, fiecărui
component al firmei. Postul reprezintă elementul de bază al
structurii organizatorice în funcţie de care construcţia acesteia este mai mult
sau mai puţin raţională.
Obiectivele postului se regăsesc în sistemul piramidal al obiectivelor firmei,
ca obiective individuale. Prin realizarea şi combinarea lor succesivă se
asigură realizarea scopului final al firmei.
Pentru realizarea obiectivelor, titularului de post îi sunt conferite sarcini
şi atribuţii.
Adaptarea firmei la exigenţele mediului solicită ca aceste componente primare
ale structurii să fie astfel concepute încât să asigure joncţiunea rapidă cu
ansamblu. De aceea, postul trebuie să fie dinamic şi flexibil pentru obţinerea unei funcţionări eficiente.
O altă componentă a postului, care exprimă limitele în cadrul cărora titularii
de post au dreptul să acţioneze în vederea realizării obiectivelor individuale,
este competenţa
organizaţională sau autoritatea
formală. Aceasta se acordă titularului de post fiind
oficializată prin reglementări, norme, acte interne ale unităţii, decizii ale
conducerii etc.
În funcţie de domeniul
în care se exercită, autoritatea
formală poate fi:
- ierarhică;
- funcţională.
Autoritate ierarhică, acţionează asupra persoanelor. Se concretizează în
declanşarea unor acţiuni sau decizii exprimând ce? şi când? trebuie realizate, fiind asemănătoare puterii executive. Acest tip de
autoritate se
exercită în domeniul operaţional.
Autoritate funcţională, este exercitată asupra unor activităţi. Se
materializează în proceduri, indicaţii metodologice care exprimă cum? trebuie executate diferite activităţi ale unităţii. Se exercită în domeniul funcţional şi poate fi asemănată puterii legislative.
În afara autorităţii formale, titularii postului trebuie să dispună şi de competenţă sau autoritate profesională.
Autoritatea profesională este exprimată la nivelul de pregătire şi
experienţa de care dispune o persoană şi prin care dobândeşte recunoaşterea
meritelor şi a contribuţiei personale la realizarea obiectivelor derivate şi
generale, de către ceilalţi componenţi ai structurii organizatorice.
Responsabilitatea este obligaţia de a îndeplini anumite sarcini sau
atribuţii, de a realiza obiectivele individuale
ce revin fiecărui post. Ea concretizează atitudinea ocupantului de post faţă de
modul de realizare a sarcinilor şi atribuţiilor.
Proiectarea conţinutului postului se confruntă cu necesitatea asigurării unui
echilibru permanent, dar dinamic, între obiectivele individuale, ce revin
titularului, pe de o parte, şi sarcini, competenţe şi responsabilităţi, pe de
altă parte. Importanţa şi complexitatea obiectivelor trebuie să găsească
acoperire în sfera de cuprindere a autorităţii şi responsabilităţii, în
delimitarea şi exprimarea clară a sarcinilor şi atribuţiilor necesare
executanţilor.
1.
Funcţia
Funcţia constituie factorul de generalizare al unor posturi
asemănătoare din punct de vedere al ariei de cuprindere a autorităţii şi
responsabilităţii.
Spre exemplu:
funcţiei de şef de serviciu îi corespunde, în cadrul unei firme, un număr
variabil de posturi, 5¸15 sau chiar mai mult, în funcţie de dimensiunile şi
caracteristicile activităţii. Dacă funcţia exprimă în acest caz întinderea
autorităţii şi responsabilităţii unui şef de serviciu, în general, posturile le
individualizează, la nivelul elementelor specifice: obiectivele, sarcinile şi
atribuţiile.
Analizate după natura competenţelor, responsabilităţilor şi sarcinilor,
posturile, respectiv funcţiile, pot fi grupate în:
- posturi
(funcţii) de conducere;
- posturi
(funcţii) de execuţie.
Posturile (funcţii) de conducere, sunt caracterizate printr-o pondere ridicată a
competenţelor, sarcinilor şi responsabilităţilor ce implică exercitarea
atributelor conducerii;
Posturile (funcţii) de execuţie, sunt posturile în a căror componenţă se regăsesc
competenţele, sarcinile şi responsabilităţile a căror desfăşurare implică
transpunerea în viaţă a deciziilor emise de titularii posturilor, funcţiilor de
conducere.
1.
Compartimentele
Compartimentele sunt componente rezultate din agregarea unor
posturi şi funcţii cu conţinut similar şi/sau complementar.
Compartimentele se definesc ca fiind ansamblul persoanelor care desfăşoară
activităţi relativ omogene ce solicită cunoştinţe specializate de un anumit tip
(tehnice, economice, juridice, social-umane), precum şi un ansamblu de metode
şi tehnici adecvate, amplasate într-un anumit spaţiu şi subordonate nemijlocit
unui singur cadru de conducere.
Compartimentele constituie elemente constructive ce asigură realizarea
obiectivelor de gradul II.
După modul în care contribuie la realizarea
obiectivelor, compartimentele pot fi:
- operaţionale;
- funcţionale.
Compartimentele operaţionale contribuie în mod direct la realizarea obiectivelor derivate şi fundamentale ale firmei deoarece în
cadrul lor, fie că se obţin produse sau părţi de produse care constituie
obiectul fabricaţiei, fie că se prestează o serie de servicii absolut necesare
obţinerii producţiei. În cadrul acestor compartimente se exercită, cu
prioritate, autoritatea
ierarhică. În această categorie se includ: atelierele şi secţiile de producţie şi
service, serviciile de aprovizionare, desfacere, depozite etc.
Compartimentele funcţionale contribuie la stabilirea obiectivelor deoarece ele fundamentează deciziile adoptate de
conducerea superioară şi medie a firmei, asigurând, în acelaşi timp, asistenţa
de specialitate (tehnică,
economică, organizatorică) tuturor
compartimentelor structurii organizatorice. În această categorie se
includ serviciile:,
birourile care elaborează strategiile şi politicile globale sau în domeniile:
comercial, competiţie tehnică, personal învăţământ etc.
1.
Relaţiile
organizatorice
Relaţiile organizatorice sunt alcătuite din ansamblul legăturilor dintre
componentele structurii, instituite prin reglementări oficiale. Ele reflectă complexitatea raporturilor ce se
stabilesc între componentele primare (post, funcţie)
şi agregate (compartimente) ale structurii.
În funcţie de conţinutul
lor, relaţiile organizatorice se împart în:
- relaţii de autoritate;
- relaţii de cooperare;
- relaţii de control;
- relaţii de reprezentare.
Relaţiile de autoritate sunt instituite prin intermediul unor
reglementări oficiale, exercitarea lor fiind obligatorie. În această categorie
se includ următoarele trei tipuri de relaţii:
- Relaţii ierarhice, exprimă raporturile
instituite între titularii posturilor de conducere şi cei ai posturilor de
execuţie. În virtutea acestor relaţii, structura poate fi reprezentată
printr-o piramidă ierarhică a cărei înălţime este variabilă în funcţie de
”densitatea” relaţiilor ierarhice;
- Relaţiile funcţionale, rezultă
din exercitarea autorităţii funcţionale de care dispun anumite
compartimente, materializate în indicaţii metodologice, studii,
regulamente, prescripţii;
- Relaţiile de stat major, iau
naştere ca urmare a delegării sarcinilor, autorităţii şi responsabilităţii
de către conducerea superioară, unor persoane sau colective, în vederea
soluţionării de probleme complexe ce afectează obiectivele unuia sau mai
multor compartimente. Specificul acestor relaţii constă în faptul că ele
se stabilesc, nu ca urmare a competenţelor atribuite posturilor sau
funcţiilor deţinute de persoane delegate, ci ca urmare a reprezentării
conducerii superioare.
Relaţiile de cooperare se stabilesc între posturile situate pe acelaşi
nivel ierarhic dar în compartimente diferite datorită realizării în comun a
unor acţiuni complexe.
Deoarece apariţia şi
funcţionarea lor descongestionează liniile ierarhice stabilind punţi de
legătură între posturi sau compartimente, relaţiile de cooperare se mai numesc şi relaţii de pasarelă.
Relaţiile de control apar şi funcţionează între compartimentele
specializate în efectuarea controlului (CFI, CTC)
şi celelalte compartimente ale structurii.
Relaţiile de reprezentare se stabilesc între managerii de nivel superior
ai firmei şi reprezentanţii unor organizaţii profesionale, sindicale, din
interiorul firmei sau persoane juridice şi fizice din afara acesteia.
1.
Nivelurile
ierarhice
Nivelurile ierarhice se definesc ca ansamblul subdiviziunilor
organizatorice plasate pe linii orizontale, la aceeaşi distanţă faţă de
managementul de vârf al firmei.
În cazul societăţilor comerciale al căror unic acţionar este statul, ca şi în
cazul regiilor autonome, managementul de vîrf al firmei este Consiliul de
Administraţie (care
prin Legea Privatizării a înlocuit Consiliul Împuterniciţilor Statului).
Factorii de influenţă ai numărului de niveluri ierarhice sunt grupaţi
în două categorii:
- factori care au o influenţă direct proporţională asupra numărului de niveluri ierarhice (dimensiunea firmei, diversitatea activităţilor şi
a atribuţiilor, complexitatea producţiei);
- factori care au o influenţă invers proporţională asupra numărului de niveluri ierarhice (competenţa managerilor).
1.
Ponderea
ierarhică
Ponderea
ierarhică reprezintă numărul persoanelor
conduse nemijlocit de un cadru de conducere. Aceasta constituie o modalitate de
ordonare a posturilor şi funcţiilor în cadrul compartimentelor. Mărimea ei este
influenţată de numărul
de niveluri ierarhice cu care se află în raport invers proporţional.
Ponderea ierarhică înregistrează valori variabile:
- pe verticala structurii organizatorice, crescând către nivelurile inferioare;
- pe orizontală, amplificându-se pe măsura
trecerii de la compartimentele în care se desfăşoară activităţi de
concepţie tehnică, economică, de mare complexitate, către compartimentele
cu activităţi operaţionale, cu caracter de rutină.
Necesitatea
dimensionării corecte a acestui element, ce conferă ordine în cadrul structurii
organizatorice, a condus la apariţia şi utilizarea noţiunii de ”ponderi ierarhice optime”. Efectul supradimensionării ponderilor ierarhice se
regăseşte în efectuarea dificilă a coordonării şi controlului, în timp ce
subdimensionarea se reflectă în proliferarea posturilor de conducere, a
compartimentelor şi a nivelurilor ierarhice, în creşterea costului structurii
organizatorice.